יום חמישי, 6 במאי 2010

ספרות

מבצע אנטבה (או "מבצע כדור הרעם" כפי שנקרא במקור או "מבצע יונתן" כפי שהתכנה לאחר סיומו ולאחר מות מפקדו ולהבדלים בין השמות יש חשיבות) הפך למותג ולבסיס של תעשיית מוצרים שלמה. זהו המבצע הצבאי המתועד ביותר של ישראל, בעברית ובשפות אחרות נכתבו יותר ספרים מאשר על כל מבצע אחר של צה"ל. למעלה מעשרים כאלה (כעשרה מהם בעברית). הראשונים בהם הופיעו כמה שבועות בלבד אחרי המבצע עצמו. כתובים בידי עיתונאים כמו אורי דן (שחיבר ספר בעברית וסייע בספר באנגלית על הנושא והתגאה על כך שהצליח לדבר עם אידי אמין בטלפון זמן קצר לאחר המבצע). זאב שיף וישעיהו בן פורת ורבים אחרים. ונראה שכל אחד מהספרים פרסם גירסה של מישהו אחר מהמעורבים.
לפחות שלושה נוסעים שונים במטוס החטוף פרסמו ספרים ויומנים על חוויותיהם במהלכו. השטף האדיר של ספרים על כל הקשור במבצע לא הסתכם בספרים תיעודיים. בניגוד למרבית מבצעי צה"ל, להוציא מעטים מאוד, נכתבו עליו גם יצירות בדיוניות, רובן לילדים אבל גם למבוגרים.
הסופר שרגא גפני, שהתפרסם בכינוייו 'אבנר כרמלי' ו'און שריג' כמחבר סיפורי "הספורטאים הצעירים" ו"דנידין הרואה ואינו נראה", חיבר סדרה של לא פחות מארבעה ספרים בשם "ידידות ומאבק" שבה תיאר את הרפתקאותיהם של שני נערים המצטרפים למבצע החילוץ של צה"ל על מנת לחלץ ידידים שנכלאו במטוס. את הספרים האלה הוא פרסם תחת השם הבדוי "איתן דרור".
אוריאל אופק, סופר ילדים ידוע אחר, לא טמן את ידו בצלחת ופרסם ספר בשם "הפשיטה הגדולה שלי" (1978) שבו תיאר את הרפתקאותיו של ילד שעובר חוויות דומות אגב צילום סרט שאמור לתאר מבצע צבאי נועז ותוך כדי הצילומים מטוסו נחטף ל"נמל נומבטה" בארץ אפריקנית דמיונית בשם "בורנדה", שהייתה פעם ידידה גדולה ונלהבת של ישראל. שם הם נתקלים ברודן הבורנדי הענק "גנרל עזים", "שעבר אצלנו קורס צניחה וקיבל בטקס חגיגי כנפי צנחן מידי הרמטכ"ל שלנו" וניצל בפעולה צבאית נועזת. המבצע הופך בסוף הספר מיידית לסרט של הבמאי הידוע "גולני".

אוריאל אופק שינה את השמות ויצר סיפור בדיוני אבל לכל היה ברור לאיזה ארץ ולאיזה רודן ולאיזה מבצע צבאי הכוונה. בספרו, אם כי אינו יוצא דופן מבחינת איכותו הספרותית, יש התחלה של דיון מעניין על הקשר בין המציאות שעולה על הבדיון הסרט ההרואי שבו משתתף הילד.

הבדל מעניין בינו ובין הספרים של "איתן דרור" שבהם המחבלים מתוארים כמפלצות אדם נאציות. הרי בספר של אוריאל אופק יש נסיון לתהות על מניעיהם ובין הילד ואחד החוטפים נוצר סוג של קשר.
מאז פורסמו עוד כמה ספרי קריאה לילדים שעסקו במבצע אנטבה. ספר של מוטה גור שהיה הרמטכ"ל בזמן המבצע, "עזית באנטבה" שבו משתתפת הגיבורה הידועה שלו עזית הכלבה הצנחנית במבצע . והספר של גלילה רון פדר "מבצע אנטבה", ספר מספר 8 בסדרת "מנהרת הזמן" רבת הכותרים שלה, שבו נערים מראשית המאה העשרים ואחת חוזרים בזמן על מנת לחוות את החטיפה והמבצע ב"זמן אמיתי". 

תגובה 1:

  1. היה לי מאוד מעניין לקרוא על המבצע בספרים כמו גם לראות את הסרט שמבוסס על המבצע. כיף שיש סרטים חינם שיכולים ללמד אותנו על ההיסטוריה.

    השבמחק